Outdoor -opintomatkalla alppimaisemissa

”Maastopyöräilyä, matkailun menestystarinoita, Outdoor -digiviestintää ja verkostoitumista.”

Minulle tarjoutui mielenkiintoinen mahdollisuus lähteä Saksan Allgäuhun ja Sveitsin Graubundeniin tutustumaan Outdoors Active -yrityksen toimintaan, osallistumaan Outdoor -aiheiseen seminaariin sekä alueen reitistö- ja matkailupalveluihin. Reissuun osallistui useita luonto- ja matkailualan toimijoita eri puolelta Suomea. Kaikkiaan meitä lähti Suomesta matkaan 28, joista suurin osa Keski-Pohjanmaan alueelta.

Matkaan lähdettiin sunnuntain vastaisena yönä Kokkolasta. Juna saapui Helsinkiin aamusta ja väki oli enemmän tai vähemmän nukkunutta. Reilun parin tunnin lennon jälkeen saavuttiin Muncheniin, josta matka jatkui bussilla kohti Immenstadtia ja Allgäu Gmbh -matkailualueen esittelyä.

Mitä etelämmäs ajoimme sitä hienommaksi muuttuivat maisemat. Vihreät kukkulat muuttuivat vähitellen vuoriksi ja niitä yhdistäviksi vehreiksi laaksoiksi. Kaikkialla näkyi kauniita kyliä ja lehmälaumoja.

Immenstadtissa ihastelimme söpöjä taloja ja kauniisti kivetettyjä katuja. Kuuntelimme parin tunnin esittelyluennon alueen matkailupalveluista ja niiden kehityksestä. Lopuksi suuntasimme 15 kilometrin päähän Oberstraufeniin hotellille majoittumaan.

Henkeäsalpaavan upea Sveitsi

Tiistaina seitsemän jälkeen starttasimme bussin ja ajoimme Itävallan kautta Sveitsiin. Maisemat vain paranivat, vaikka odottamiani lumihuippuisia vuoria ei näkynyt. Matkassa meillä oli Outdoor Activen Albert Rinn, joka toimi paikallisoppaana.

Kävimme ensimmäiseksi tutustumassa Graubunden Ferien -markkinointiorganisaatioon, jossa meille kerrottiin alueen huikeista maastopyöräilyreiteistä ja niiden kehittämisestä nykytilaansa.

Kuva: Mari Keiski
Kuva Kaija Lackström

Lenzerheidessä lounastimme, kuuntelimme aluehallintaan liittyvän esitelmän, jonka jälkeen lähdimme osa patikoimaan ja osa maastopyöräilemään. Valitsin itse ensimmäisen, sillä halusin saada ensimaistiaiset Sveitsin vaellusmaastoista.

Nousimme hissillä ylemmäs jossa saimme valokuvailla upeita maisemia ja nauttia paikallisoppaamme isoäidin tekemää perinteistä leipää. Kävelimme alas metsäistä reittiä pitkin joka oli osittain päällystetty. Parhaat reitit jäivät ylemmäs, mutta ensivaikutelma oli silti hyvä.

Pitkän päivän jälkeen palasimme myöhään hotellille syömään illallista.

Outdoor -seminaareja ja kanjonikivaa

Aamulla lähdin kukonlaulun aikaan lenkille läheisille kukkuloille. Oli vielä aivan pimeää, mutta aurinko pilkisteli puiden lomasta. Kiipesin kapeaa polkua ylöspäin metsän keskellä ja nautin suhteellisen lämpimästä aamusta. Etenin noin parikymmentä minuuttia kukkulaa ylös, ja pysähdyin ottamaan vielä valokuvia.

Yhtäkkiä kuulin ison rasahduksen menosuunnastani jota seurasi outo haukahtavan rääkyvä ääni. Minulla iski joku alkukantainen pakovietti ja lähdin kirmaamaan sata lasissa alas rinnettä. Jälkikäteen pohdittuna äänen aiheutti luultavasti söpö bambi tai joku muu viaton luontokappale, mutta vannon sen kuulostaneen pimeydessä gorillalta!

Kuva Canyoing Erleben

Keskiviikko ja torstai kuluivat Outdoor Activen konferenssissa. Järjestelyt olivat hyvät, puhujia riitti kahden salin verran ja osallistujia oli lähemmäs parisataa. Aihepiirit pyörivät paljon erilaisen digiviestinnän ja tulevaisuudenvisioiden parissa ja luentosaleja pystyi vaihtamaan oman mielenkiinnon mukaan. Suurin osa luennoista oli saksaksi, mutta saimme korvanapit joiden kautta kuulimme suoran käännöksen esitelmästä.

Reissun ehdoton kohokohta oli canyoing, eli vapaasti suomennettuna kanjonilaskeutuminen. Lähdimme keskiviikkona iltapäivästä seminaarin jälkeen Outdoor activen järjestämille retkille, joista olin itse valinnut parin muun rohkean naisen kanssa canyoingin. Kerron siitä lisää myöhemmin omassa julkaisussa.

Yllätyspatikointi vaellusavokkaissa

Torstaina muutama kelmi oli varautunut karkaamaan luennoilta iltapäivällä ja lähtemään pikku patikalle. Minähän en voinut vastustaa tällaista mahdollisuutta, joten heitin lainashortsit jalkaan ja kipsuttelin porukan perään avokkaissa – jotka muuten lanseerasin myöhemmin maailman ensimmäisiksi trail-avokkaiksi. Tyylikäs toimistossa ja luonnossa!

Nousimme hissillä puurajan yläpuolelle, ja kävelimme sieltä hiljokseen alas auringonpaisteessa. Lämpöä oli reilusti yli 20 astetta joten kuumahan siinä tuli. Onneksi oli vettä mukana. Reitti oli osittain asfaltoitu – saksalaiseen tyyliin – mutta maisemat olivat upeat.

Paluumatkalla hyppäsimme oikeaan junaan, mutta valitettavasti väärään päähän sitä joka lähti juuri päinvastaiseen suuntaan. Pienen sompailun jälkeen pääsimme takaisin hotellille nauttimaan allasosastosta ja viimeisestä yhteisestä illallisesta.

Historiaa ja perinteitä

Perjantaina kahdeksan hengen retkikunta tilasi taksin puoli yhdeksäksi hotellille muiden jäädessä nauttimaan hotellin allasalueesta ja Oberstraufenin kauniista kylästä. Meillä oli suuntana viereinen Thalkirchdorfin kylä jossa järjestettiin perinteinen Viehscheid, eli lehmien ajo alas vuorilta takaisin kotikylään.

Juhlahumu oli valtava ja täynnä kansallispukuisia paikallisia, olutta ja rempseää fiilistä. Turisteja näkyi hyvin vähän.

Lehmäkellojen kumu oli huumaava, kun eläimet tallustelivat hiljokseen omistajiensa ajamana kylän halki. Ihmiset olivat kokoontuneet raitille vastaanottamaan lehmiä. Juhlaan kuului myös perinteistä musiikkia ja tietenkin paljon olutta ja erilaisia suolaisia ja makeita syötäviä.

Ehdimme nauttia juhlasta ja auringonpaisteesta muutaman tunnin ja yhden oluen verran, kunnes oli pakko palata takaisin hotellille pakkaamaan ja paluumatkalle Muncheniin. Lento lähti illalla seitsemän aikaan.

Hyvä maistiainen - tahdon lisää

Matkaohjelma oli todella antoisa ja tiivis. Teimme pitkiä päiviä ja näimme ja koimme lyhyen reissun aikana todella paljon. Sain muistikirjan täyteen uusia ajatuksia oman työni suhteen, ja parasta oli ehdottomasti verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa.

Suurkiitos matkasta järjestäjille ja matkakumppaneille! Palasin kotiin monta kokemusta ja tuttavuutta rikkaampana.

Toivottavasti pääsen pian nauttimaan alppimaisemista oikein kunnon vaelluksen merkeissä!

Mikäli haluat saada näppärästi tiedon uusista blogipostauksista käy tykkäämässä sivusta https://www.facebook.com/luontoloinen/

Julkaisen myös paljon kuvia Instagram -tililläni https://www.instagram.com/luontoloinen/