Vaelluspäivän eväät - mikä on tarpeeksi?

Puolilaiskan naisen päivän retkieväät ylävasemmalta: lounaaksi valmisnuudeleita, kulkuevääksi kaksi suklaapatukkaa ja pieni pussi pähkinöitä, aamupalalle ja lounaalle leipää (voita leivälle ja ruuanlaittoon), kolmen hengen vaellusjengin iltaruoka ja 60 g aamupalapuuroa taateleilla. 


Moniko on kuullut tarinan meidän eväsköyhästä reissusta Islannin eristäytyneelle Hornstrandirin niemelle? Just se reissu, jonka jälkeen mies on alkanut seurata vaelluseväiden riittävyyttä ja "auttamaan" päivien laskemisessa? Arvaatte varmaan kuinka matkalla kävi; eväät loppui kesken... 

Vaellusmuonan riittävyyden oppii oikeastaan vain kokeilemalla. Tulee tehtyä paljon niitä reissuja, joilta kantaa puoli rinkallista eväitä kotiin ja ihmettelee että kuinka kuvittelin syöväni nämä viikossa? Ja ehkä myös niitä retkiä, kun nuoleskelee pähkinäpussin pohjaa ja haaveilee ruuasta. Ja herää yöllä mahan surkeaan murinaan kun odottaa malttamattomana sitä liian pientä aamupuuroannosta. 


Mikä sitten on tarpeeksi? Se on toki yksilöllistä, mutta näillä minä menen: 


  • Aamupalaksi vedän 60 g puuroa, johon on pilkottu pari taatelia, siemeniä, maitojauhetta ja suolaa. Aamupalan kaverina menee vielä siivu tai pari leipää juustolla ja voilla sekä kuppi kahvia. 
  • Kulkueväinä syön pähkinöitä ja päiväksi on varattu pari suklaapatukkaa.
  • Lounaalla syön helppoa ja nopeaa, eli joko omatekoisen keiton, valmisnuudeleita tai joskus harvemmin pussiperunamuusia ja vaikkapa tonnikalapussin. Myös lounaalle on varattu siivu tai pari leipää.
  • Iltaruuaksi vedellään jotain itsekuivattua gurmeeta, eli esimerkiksi bataatti - kikhernecurryä. Iltaruualla en enää kaipaa leipää tai muita lisukkeita, sillä annoskoot on Reilun Miehekkäät.
  • Joskus harvoin syödään myös jälkkäriä, mutta yleensä ilta päättyy päivän pähkinäpussin tyhjentämiseen ja vesikupposeen.
Vaeltaessa kaloreita voi huveta jopa 6000 per päivä, eli ruokaa saa tosissaan vedellä että kone pysyy käynnissä. Naisella normaalimäärä on kesällä noin 4000 kalorin luokka, mutta tässä on toki eroja niin vaelluspäivän kuin henkilön itsensä suhteen.

Runsaskalorisia ja kevyitä pähkinöitä ja siemeniä kannattaa suosia mikäli ne vain maistuvat, sillä niistä saa paljon hyvää energiaa. Missään nimessä ei kannata lähteä pihistelemään ruuan suhteen, vaan höylätä sitä voita kunnon kannikka leivän päälle ja mihin vain suinkin saattaa. Kalorit on kavereita.



Tiedän ihmisiä, jotka lähtevät vaellukselle "diettaamaan", eli laskevat kalorit tarkoituksella alakanttiin. Toki on mahdotonta saada ruualla katettua 6000 kalorin päiväkulutusta, mutta kyllä minusta on kivempi liikkua mahdollisimman runsailla eväillä mieli ja keho skarppina. Nälkäisenä ja uupuneena sattuu helpommin vahinkoja, ja vaelluksesta nauttiminen voi olla hankalaa. 


Palataan vielä siihen Islannin reissuun. Oltiin siis siellä Hornstrandirin niemellä jonne vene meidät jätti. Ruokaa oli ostettu rinkkaan veneen lähtökylästä Isafjördurista, ja kepein askelin keikuttiin ensimmäiseen telttapaikkaan. 

Oispa ruokaa... 


Muistaakseni seuraavana tai sitä seuraavana päivän aikana meille selvisi, että viiden vaelluspäivän sijaan meillä oli ruuat vain neljälle. Ja vene hakisi meidät vasta sen viiden vaelluspäivän jälkeen eri poukamasta. Mahtavaa.

No nälkähän siinä tuli, kun lähdettiin jakamaan päiväannoksia ja syötiin jo valmiiksi tiukista eväistä vain puolet. Ja ei, en ollut ottanut sitä varapäivän ruokaa mukaan, koska olin ajattelematon ja halusin säästää rinkan painossa. Näemmä tuli säästettyä vähän enemmän mitä ajattelin. 

Reissusta selvittiin ongelmitta joskin mahat murisivat melkoisesti viimeisenä päivänä. Tästä opin, että sitä ruokaa kannattaa varata aina vähän enemmän painosta huolimatta. Ikinä ei tiedä mitä voi sattua, joten ylimääräisiin reissupäiviin on syytä varautua. 


Vatsa täynnä hyvää ruokaa - vaeltaminen on helppoa! 



Millaisilla eväillä sinä vaellat? 

2 kommenttia :

  1. Tätä oli kiva lukea. :) En oikeasti ymmärrä niitä ihmisiä, jotka lähtevät vaellukselle laihduttamaan ja pakkaavat aivan liian vähän ruokaa mukaan. Nälkäisenä on vaikea keskittyä ja tehdä hyviä päätöksiä, mikä saattaa tosissaan kostautua. Nälkäisenä vaeltaminen kuulostaa jotenkin tosi huolestuttavalta. :( Itse pakkaan aina yhden ylimääräisen aterian mukaan siltä varalta, jos vaikka eksyy tai sattuu jotain. Ei sitten ihan heti lopu ruoka kesken. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just näin, ruoka on turvallisuustekijä. :) Ja kiva kuulla että kirjoitus oli mieluinen. :)

      Poista