Teltta-arvostelu pohjautuen lokakuiseen vaellukseen Sarekissa neljän hengen retkiseurueella.
Teltta tilattiin vaellusporukan yhteisostoksena noin 150 euron kustannuksella postikuluineen Sportsdirectistä. Kyseessä oli siis budjettiteltta, ja sen vuoksi teltalle ei ollut kovin suuria odotuksia. Kirjoitan tämän arvostelun auttamaan muita päätöksenteossa teltanhankinnan suhteen.
HOX: Lisään kuvia myöhemmin teknisistä ongelmista johtuen.
Ensin vähän dataa:
- Teltan paino pakkauspusseineen: 3,6 kg (oma vaaka näytti 3,7 kg. Vert. Hilleberg Nallo 2,8 kg)
- Pakkauspussi: 44 x 17 cm
- Malli: tunneli, ei itsestäänseisova
- Käyttöaika: keväästä syksyyn (3 -vuodenajan)
- Pystytystapa: ulko- ja sisäteltta samanaikaisesti
- Kaaria: 2
- Sisäänkäyntejä: 1
- Ulkoteltan vesipilariarvo 4000 mm (polyuretaanikäsitelty ripstop-polyester)
- Lattian vesipilariarvo 6000 mm (polyuretaanikäsitelty ripstop-polyester)
- Kaaret: Wild Country Superflex Alloy (eli samat kaaret mitä Wild Countryn omissa teltoissa
- Kiilat: 15 kpl Alloy V-Angle
- Narut: 9 kpl mustia heijastavia naruja
Sitten omaan arvosteluun:
Materiaalit:
- Kankaat: Kankaiden laadukkuudessa ei ole valitettavaa. Sekä ulkoteltta että pohja pitivät moitteetta vedet ulkona vaikka telttakangas sai muhia märkänä pussissa ja pystytettiin illalla taas uuteen sateeseen. Kankaisiin kiinnitetyt vetoketjut vaikuttivat aika heppoisilta, ja ulkoteltan vetoketju oli kaiken lisäksi hankala vetää kiinni kun sekä teltan ulko- että sisäpuolelta tuppasi lieve jäämään väliin.
- Kaaret: Kaaret vaikuttivat ensipyörittelyllä laadukkailta ja kevyiltä. Kuitenkin toinen kaarista vähän taipui reissussa yhdestä kaaripalasta, eikä kaaripussista löytynyt kuin pieni kaarenkorjausholkki katkenneen kaaren varalle. Kotona kaari suoristui entisiin mittoihinsa, mutta melko herkkää materiaalia vaikuttaisi olevan kuitenkin. Kaaritunnelit olivat melko ahtaat. Kaaret asetetaan molemmista päistä reikiin, joten pystytyksessä on hyvä olla kaksi henkilöä.
- Kiilat: Kiilapussista löytyi peräti 15 kevyttä punaista kiilaa, joissa oli kyllä reikä narulenkille mutta itse lenkkiä ei ollut. Kiilat olivat aika heikkoa tekoa, ja viikon reissulla varmaan 1/4 kiiloista taipui jonkinlaiselle mutkalle. Toisaalta emme kyllä erityisemmin säälineet niitä pystytystilanteissa, mutta mielestäni kiilojen tulisi kestää myös pientä vääntöä taipumatta.
- Narut ja nauhat: Teltassa on suhteessa paljon narukiinnikkeitä. Esimerkiksi verrattuna Hillebergin Nalloon jossa kiinnityspisteet on tarkemmin harkitut on päästy pienemmällä narumäärällä ja tällä tavoin helpotettu pystyttämistä. Teltan päällä kaarten "takana" oli kaksi narukiinnikettä joille emme keksineet käyttöä. Tuuletusventtiilien narut kiristivät teltan suoraksi, ja jos olisimme vetäneet vielä nämä kolmannet narut molemmille puolille telttaa olisi kulku käynyt hankalaksi, ja lisäksi tämä kiinnike oli sijoitettu siten että se veti kaarta mutkalle. Teltan pystytysvideossa ei näitä yläkiinnikkeitä ollut lainkaan, joten en tiedä onko kyse uudesta vai vanhasta keksinnöstä, joka on sittemmin jätetty pois.
- Pakkauspussi: Pakkauspussi oli auttamatta liian pieni. Kyllästyin jo ensiyrittämällä käärön kanssa äheltämiseen, ja otin reissuun mukaan Fjällrävenin "Y-pussin". Joudumme varmasti tilaamaan teltalle kyseisen pussin, sillä omaan pakkauspussiinsa sitä ei survo erkkikään aamusta toiseen jos ei omaa aivan järjetöntä kärsivällisyyttä ja rullauskykyä.
Pystytys:
Kuten yllä olevasta videosta näkee, teltta on varsin nopea ja yksinkertainen pystyttää. Pystytys on hyvä aloittaa kiinnittämällä tuulenpuoleinen pääty kiiloilla maahan. Myöhemmin näitä kiiloja voi vielä siirtää ja kiristellä telttaa sopivaksi. Kaaret ovat yhtä pitkiä, joten siinä ei voi mennä vikaan. Hillebergin ja Fjällrävenin teltoista tuttua toisen puolen "kaaripussia" ei valitettavasti ollut käytetty Hooliessa, joten molemmat kaarenpäät joutuu erikseen asettamaan omiin lenkkeihinsä joka vaatii joko ravaamista puolelta toiselle, tai kahta pystyttäjää. Kaaritunnelit olivat melko ahtaat, joten tuplakaarista on turha haaveilla.
Ulkoteltassa on paljon naruja joiden kiinnittämisessä menee oma aikansa. Tuntui siltä että jos jotain olisi jättänyt tuulettomalla säällä kiinnittämättä olisi teltan ryhti kärsinyt. Alaliepeen ja sisäteltan kuminauhalenkit olivat aivan ala-arvoinen keksintö, ja jo viikon reissun jälkeen osa kuminauhoista oli puoliksi poikki! Telttaa ei myöskään saanut kiristettyä mitenkään kun kiilat oli saatu maahan. Aivan tajuttoman typerä systeemi, joka on toisaalta edullista ja helppoa parannella mieleiseksi. Päädyimme reissulla kiinnittämään ulkoteltan lenkeistä joista nämä kuminauhat kiinnittyivät telttaan.
Sisäteltan kiinnitys kaarien päihin tuntui aluksi erikoiselta, mutta toimi ihan kohtuullisesti. Sen sijaan sisäteltan takakulman kuminauhaviritelmät tuntuivat epäkäytännöllisiltä ja haurailta. Kuminauhat osoittivatkin jo kulumisen merkkejä ensimmäisellä reissulla. Ei kovin vakuuttavaa, saatika innovatiivista. Sisäteltta kiinnittyi ylempää tavallisilla "reppulukoilla" joita sai vielä kiristettyä mieleisekseen. Suhteellisen nopeaa ja käytännöllistä.
Tilat:
- Sisäteltta: Sisäteltassa oli riittävästi tilaa neljälle hengelle, vaikka patjat asettautuivatkin tiiviisti toisiinsa kiinni. Toisaalta kenenkään ei tarvinut nukkua "raossa" sillä patjat eivät päässeet liikkumaan yöllä. Hulppeat oleskelutilat sai irroittamalla sisäteltan iltaoleskelun ja kokkailun ajaksi kokonaan pois, ja kiinnittämällä sen takaisin vasta nukkumaanmennessä.
- Absidi: Absidissa oli riittävästi tilaa kengille, mutta paljon muuta siihen ei mahtunutkaan jos mieli vielä säilyttää kulkumahdollisuudet ulos. Riittävä mikäli rinkat pidetään öisin pihalla sadesuojan alla.
- Säilytys: Neljän hengen teltaksi Hooliessa oli tosi vähän säilytystilaa. Kaksi pientä pussia sisäteltan molemmin puolin, ja siinäpä se. Ei edes kuivatusnarua katossa, tai paikkaa sille. Tästä antaisin teltalle pitkän miinuksen, sillä mistään kalliista ratkaisuista ei ole kuitenkaan kyse.
- Tuuletus: Tuuletuksessa on parannettavaa. Ensiksikin ulkoteltan tuuletus tapahtuu teltan takaosassa liepeellä suojatun verkon läpi, jota ei saa mitenkään suljettua. Huonolla kelillä tuuli painaa vedet verkon läpi sisätelttaan. Sisäänkäynnin puolelta löytyy samanlainen lieve ja vetoketjut mahdollistavat oven raottamisen ylhäältä. Kuumalla kelillä räkkäaikaan ei paras ratkaisu, sillä ovessa ei ole mitään verkkosysteemejä.
- Sisäteltan oviaukko on noin puoliksi verkkokangasta, joka kyllä hengittää hyvin ja on painon kannalta ehkä hyvä ratkaisu, mutta viileillä keleillä sisäteltta olisi mukava saada suljettua paremmin. Toisessa päässä sisätelttaa on myös verkolla peitetty aukko, jota ei saa suljettua mitenkään. Näissä aukoissa ehkä suurin ongelma kohdataan tuulisissa olosuhteissa, jolloin ulkoteltan sisäpuolelle kertynyt (tai ulkoteltan tuuletusaukosta sisään satanut) vesi lentää tuulen paukuttaessa ulkotelttaa suoraan sisätelttaan ja makuupussien päälle. Keskellä nukkuvien makuupussit olivat oikeasti tosi märät. Pitkä miinus!
Palautetaan vielä lopuksi mieleen, että teltta on reilun 150 euron asumus neljälle, eli kyseessä on hurjan halpa kangasasumus. Tästä syystä teltalta ei voi odottaakaan tekniikan viimeisimpiä hienosäätöjä ja raudanlujaa designia. Tietenkään halpakaan teltta ei saa olla susi, ja monissa ratkaisuissa voidaan mennä halvalla hyvään tai kalliilla metsään.
Tärkeintä teltassa on, että se a) pitää vedet ulkona ja asukkaat kuivina ja b) säilyy ehjänä reissussa. Nämä kaksi pykälää Hoolie täytti suhteellisen hyvin, joten arvioisin sen budjettitelttana suhteellisen hyväksi ostokseksi. Ainakin kun saan muutaman tuunauksen tehtyä, jotka parantavat teltan käytettävyyttä jonkin verran.Tilasin jo telttaan Shelbystä reilulla kympillä muutaman parannuksen, joita esittelen jahka saan ne tehtyä.
Tärkeintä teltassa on, että se a) pitää vedet ulkona ja asukkaat kuivina ja b) säilyy ehjänä reissussa. Nämä kaksi pykälää Hoolie täytti suhteellisen hyvin, joten arvioisin sen budjettitelttana suhteellisen hyväksi ostokseksi. Ainakin kun saan muutaman tuunauksen tehtyä, jotka parantavat teltan käytettävyyttä jonkin verran.Tilasin jo telttaan Shelbystä reilulla kympillä muutaman parannuksen, joita esittelen jahka saan ne tehtyä.
Tässä teltassa on ehkä parasta se, että nyt tietää mistä kalliissa teltassa oikeastaan maksaa. Jännittävää nähdä mitä tuunaus sille tekee. :)
VastaaPoista